Odinioară în București

O nouă plimbare prin sectorul 5 cu mijloacele de transport de odinioară

Într-un material anterior am făcut o călătorie atât în timp, cât și cu tramvaiele și autobuzele care circulau cândva prin sectorul 5. Având în vedere că astfel de plimbări trezesc numeroase nostalgii, ne-am gândit că n-ar strica să vă dezvăluim alte și alte trasee din acele vremuri.

Acolo unde astăzi își are capătul cunoscutul tramvai 41, înainte întoceau tramvaiele 3 şi 8. După ce treceau de intersecţia cu Drumul Sării o luau pe Calea 13 Septembrie şi se intersectau, la Piaţa Puişor (dispărută azi) cu tramvaiele 11, 20 şi 26, care veneau pe b-dul Tudor Vladimirescu dinspre Piaţa Chirigiu. Acest tronson de tramvai nu mai există în ziua de azi. Tot pe la Puişor trecea şi tramvaiul 25, care venea din Militari. Din nodul de la Piaţa Puişor (care a rămas doar o amintire), patru tramvaie, 3, 8, 20 şi 25, se intersectau, în dreptul Stadionului Republicii, cu tramvaiul 2. Toate treceau, atunci, pe Podul Izvor. Astăzi, cunoscuta punte peste Dâmboviţa este străbătută doar de autobuze.

Este interesant de amintit faptul că traseul inelar al tramvaiului 26, unul dintre cele mai cunoscute şi mai regretate de bucureşteni, avea un corespondent la linia de autobuze a Capitalei. Acesta era autobuzul 33, care avea o legătură şi cu defunctele cartiere Uranus şi Izvor. Traseul autobuzului 33 trecea, într-o porţiune a lui, pe strada Sabinelor, pe la Piaţa Puişor, pe strada Izvor, pe lângă Stadionul Republicii, după care mergea mai departe trecând Dâmboviţa pe la Podul Haşdeu. O bucată de drum autobuzul 33 avea traseu comun cu „fratele lui mai mic”, 32. Acesta venea de la Şura Mare, pe şoseaua Viilor, făcea la dreapta spre parcul Libertăţii, după care ajungea, prin strada Mitropolit Nifon (punctul în care avea traseu comun cu 33), pe Calea Rahovei, traversa Dâmboviţa la Podul Operetei, mergea pe Calea Victoriei şi avea capăt lângă Cişmigiu, la Schitu Măgureanu. Interesant este faptul că pe traseul de întoarcere mergea pe strada Smârdan şi trecea Dâmboviţa la Piaţa Unirii (este de adăugat faptul că în acea perioadă Dâmboviţa era pavată complet între Piaţa Operetei – sau Piața Naţiunile Unite, cum este cunoscută azi – şi Piaţa Unirii).

Să revenim însă la Piaţa Chirigiu şi să ne imaginăm că ar trebui să ajungem la Piaţa Unirii. Nu ne rămâne decât să urcăm într-unul din tramvaiele 8, 15 sau 23 şi să mergem pe b-dul George Coşbuc. Aici, la vechiul Rond, unde ne vom intersecta cu autobuzele 32 şi 33, vom trece pe lângă cinematograful Modern, iar la intersecţia cu 11 Iunie ni se vor alătura alte două tramvaie, 7 şi 12. La Piaţa Unirii „apele” se vor despărţi: 15 şi 23 o vor lua pe Calea Călăraşilor şi vor traversa intersecţiile cu străzile Popa Nan şi Traian. Tramvaiul 15 avea capătul undeva în apropiere de Piaţa Muncii, iar 23 îşi va continua lungul traseu până la Uzinele Republica.

Am lăsat traseul inelar al autobuzului 33 undeva în punctul de trecere a Dâmboviţei de la Podul Haşdeu. Să ne urcăm, aşadar, în el, şi să vedem pe unde mai mergea. Imediat după ce trecea de strada Vasile Pârvan o lua pe b-dul Dinicu Golescu, apoi, pe lângă spitalul Witting, pe b-dul Gh. Duca. Ajungea, după un „ac de păr” – ca să folosim un jargon automobilistic – la Piaţa Victoriei, de unde îşi continua traseul pe b-dul Ana Ipătescu (actualul Lascăr Catargiu), apoi pe strada Mihai Eminescu, intersecţia cu Moşilor, strada Traian, strada Nerva Traian, Podul Mărăşeşti, b-dul Mărăşeşti, de unde ajungea în punctul de întâlnire cu autobuzul 32, strada Mitropolit Nifon.

Sursa: Ghidul străzilor Municipiului București, Editura Consiliului Național pentru Educație Fizică și Sport, 1969

Foto: Hans Oerlemans via: http://tramclub.org/viewtopic.php?t=5344&postdays=0&postorder=asc&start=0

Acest material este publicat în cadrul proiectului „Istoria Sectorului 5”, derulat de către Asociația Curaj Inainte, cu sprijinul financiar al Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache”, prin programul de finanţare nerambursabilă în anul 2020.
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *