Odinioară în București

Pe unde mai mergeau tramvaiele şi autobuzele din sectorul 5…

Cartierele dispărute ale Bucureştilor, „îngropate” sub Casa Poporului, au luat cu ele în istorie şi traseele de transport în comun de dinaintea lucrărilor de sistematizare. Un ghid al străzilor din 1969 ne arată reţeaua complexă a traseelor tramvaielor şi autobuzelor din zone care au rămas în administrarea sectorului 5. Încercăm să le reconstituim aici, convinşi fiind că pentru cei care le-au prins „în viaţă” reprezintă amintiri preţioase.

Cei care au apucat sfârşitul anilor ’60 din Bucureşti îşi mai aduc probabil aminte cât de important era, în acele vremuri, transportul în comun. Puţini îşi permiteau să aibă un autoturism proprietate personală, iar alternativa taxiului era destul de costisitoare, fiind un lux care nu era la îndemâna oricui. Fie că mergea la serviciu, fie că avea treburi personale prin oraş, tot bucureşteanul mergea cu ITB-ul (Întreprinderea de Transport Bucureşti). Vă propunem o întoarcere în timp cu aproximativ trei decenii şi jumătate, pentru a vedea cam pe unde mergeau tramvaiele şi autobuzele tinereţii sau, după caz, ai copilăriei noastre.

O zonă care a rămas pentru mulţi o sursă de nostalgie este cea a fostelor cartiere Izvor şi Uranus. Pentru a înţelege lungimea şi importanţa unor trasee de transport în comun o să plecăm însă din mai multe puncte, până vom ajunge la zona de convergenţă numită Piaţa Chirigiu. Undeva la capătul Bucureştiului, pe şoseaua Alexandriei, aveau capătul tramvaiele 2 şi 15. Când plecau în cursă înaintau pe Calea Rahovei şi treceau prin intersecţii cu străzile Antiaeriană, Mărgeanului sau Sebastian. Punctul unde cele două tramvaie se despărţeau era Piaţa Chirigiu. De pe Calea Ferentari veneau tramvaiele 8 şi 23 (aveau capătul la Piaţa Ferentari) şi se întâlneau la intersecţia Căii Rahovei cu strada Sebastian. Avem, iată, la Piaţa Chirigiu, patru tramvaie: 2, 8, 15 şi 23.

Tot la Piaţa Chirigiu mai aveau staţie tramvaiul cu circuit inelar 26, precum şi 11 şi 20. Tramvaiul 11 avea capătul la BIG Berceni, iar 20 întorcea la Şura Mare sau, mai precis, în apropiere de cimitirul Bellu. Cele trei tramvaie, 11, 20 şi 26 aveau traseu comun pe Şoseaua Viilor şi se întâlneau, la Piaţa Chirigiu, aşa cum am mai spus, cu 2, 8, 15 şi 23. De aici ne vom legăna uşor, uşor, pe traseele care mergeau spre cartierele Uranus şi Izvor, şi ne vom opri în staţii care au însemnat ceva pentru aceste locuri. Nodul de circulaţie de la Piaţa Chirigiu era format de Şoseaua Viilor, b-dul Tudor Vladimirescu, b-dul George Coşbuc, Calea Rahovei şi strada Uranus. Pe Uranus cobora, înspre Stadionul Republicii, tramvaiul 2. Acesta trecea Podul Izvor, îşi continua traseul pe strada Cobălcescu, strada Virgiliu, făcea o haltă la Gara de Nord şi mergea spre capătul de la staţia 16 Februarie pe şoseaua Giuleşti.

Sursa: Ghidul străzilor Municipiului București, Editura Consiliului Național pentru Educație Fizică și Sport, 1969

Foto: Hans Oerlemans via: http://tramclub.org/viewtopic.php?t=5344&postdays=0&postorder=asc&start=0

Acest material este publicat în cadrul proiectului „Istoria Sectorului 5”, derulat de către Asociația Curaj Inainte, cu sprijinul financiar al Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache”, prin programul de finanţare nerambursabilă în anul 2020.
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *