Odinioară în București

O plimbare cu troleibuzul 84 pe bulevardul Regina Elisabeta

Troleibuzul 84 avea unul dintre cele mai lungi trasee din Capitală, mai ales că traversa, la un moment dat, nu mai puțin de cinci din cele șase sectoare ale Bucureștiului. Unul dintre acestea era și sectorul 5, pe care îl „atingea” în zona sa de graniță de la nord, adică bulevardul Regina Elisabeta. Ne-am gândit că o astfel de istorie a unui mijloc de transport dispărut astăzi le poate trezi destule nostalgii cetățenilor sectorului 5 care l-au folosit în trecut.

Despre începuturile lui 84 am aflat de aici (http://tramclub.org/viewtopic.php?t=1610&sid=9fe0a5db027398d02d4106c1563c4a38). Cineva susține pe forum că a citit în ziarul „Informația Bucureștiului” (probabil într-o arhivă), că 84 a fost înființat în 1956 și că la acea vreme circula între Școala Iancului și Palatul Cotroceni, iar prin 1957 linia a fost prelungită până la Depoul Vatra Luminoasă (pe Str. Matei Voievod – Str. Vatra Luminoasă, până la Str. Constantin Ivănuş (azi Tony Bulandra).

Dar iată traseul complet al lui 84 de la acea vreme (1956): Şcoala Iancului – Bdul Mareşal Tolbuhin – Bdul Republicii – Piaţa Nicolae Bălcescu – Universitate – Bdul Republicii – Bdul 6 Martie – Podul Elefterie – Opera de Stat – Bdul Dr. Marinescu – Str. Carol Davila – Bdul Dr. Petru Groza.

În 1958, după ce s-a scos linia de tramvai de pe bulevardul Regina Elisabeta), 84 circula între Stadionul 23 August și Elefterie. Informațiile par destul de exacte, judecând după faptul că stadionul a fost construit în 1953, iar liniile de tramvai de pe bulevardul Regina Elisabeta au fost scoase în 1957. Ghidul Bucureștilor din 1962 ne arată următorul traseu al lui 84: Str. Carol Davila (Facultatea de Medicină) – Bdul 6 Martie – Bdul Republicii – Școala Iancului – Cartierul Vatra Luminoasă – Bdul Marelui Stadion.

Mai departe, în 1964, a fost deviat spre Baba Novac, iar prelungirea spre Drumul Taberei a fost realizată în 1965. Potrivit unei hărți cu mijloacele de transport din Ghidul străzilor municipiului București al anului 1969, troleibuzul 84 avea următorul traseu: Str. Drumul Taberei – Academia Militară – Eroilor – Str. Carol Davila – Str. Dr. Lister – Bdul Ghe. Gheorghiu-Dej – Bdul Republicii – Str. Popa Nan – Str. Dristorului – Str. Baba Novac – Bdul Muncii.

Traseul lui 84 din 1973 arăta în felul următor: Bdul Muncii – Str. Bârsei – Str. C-tin Brîncuşi – Str. Baba Novac – Str. Dristor – Str. Delea Nouă – Str.Labirint – Str. Popa Nan – Bdul Republicii – Bdul Gh. Gheorghiu Dej – Bdul Dr. Petru Groza – Str. Carol Davila – Bdul Eroilor – Str. Dr. Bagdasar – Str. Răzoare – Str. Dr. Taberei, pînă la Str. C-tin Apostol (Romancierilor).

Dar iată și cum arăta traseul lui 84 în… 1984:  Bdul Muncii – Str. Lucreţiu Pătrăşcanu – Str. C. Brâncuşi – Str. Baba Novac – Str. Dristorului – Str. Delea Nouă – Str. Delea Veche – Str. Popa Nan – Bdul Republicii – Bdul Gh. Gheorghiu Dej – Bdul Dr. Petru Groza – Str. Carol Davila – Bdul Eroilor – Şos. Panduri – Str. Răzoare – Drumul Taberei – Str. Valea Ialomiţei. Cred că ăsta a fost și traseul final al lui 84.

Se spune că linia de troleibuz 84 ar fi fost desființată în vara lui 1989, din cauză că traseul era prea lung și, în consecință, nerentabil. Totuși, există unele indicii că 84 a circulat cel puțin până la sfârșitul lui 1989. În zilele revoluției, la Moghioroș, la Favorit și mai încolo, către Orizont, erau troleibuze abandonate și ciuruite de gloanțe. Printre ele s-a aflat și 84, troleibuzul care străbătea cinci cartiere ale Capitalei.

Surse:

Foto credit: http://blog.alexgalmeanu.com/blog/2009/01/29/1964-sau-un-american-la-bucuresti/
Foto credit: http://tramclub.org/viewtopic.php?t=4840&postdays=0&postorder=asc&start=125
Info: http://tramclub.org/viewtopic.php?t=12827

Acest material este publicat în cadrul proiectului „Istoria Sectorului 5”, derulat de către Asociația Curaj Inainte, cu sprijinul financiar al Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache”, prin programul de finanţare nerambursabilă în anul 2020.
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *